هئیت موسویه تهران
یکی از القاب حضرت زینب (س) عقیلةالعرب یا عقیله بنی هاشم است و بنابر قول بعضی از ادبای عرب، «ة» عقیلةالعرب تای تأنیث است اما اگر به شکل دقیقتر بررسی شود، تای مبالغه است نه تای تأنیث؛ بنابراین عقیل یک فرد خردمند است و عقیلةالعرب بانویی است که منسوب به بنی هاشم و از طرفی بسیار خردمند است. حضرت زینب(س) در عین اینکه دارای ابعاد شخصیتی متعدد و والایی بودند، از عقل و خردمندی بسیار بالایی نیز برخوردار بودند و به این خاطر است که ایشان را عقیلةالعرب و یا عقیله بنی هاشم مینامند. عقیله، به زنی بزرگ منش گویند که در بین بستگان، عزیز و محترم و در خاندانِ خود، ارجمند باشد. بر اساس بعضی از روایات، زینب(س) دارای مجلس علمی پرباری بوده و زنانی که میخواستند مسائل دین را بیاموزند، در آن مجلس حاضر میشده و کسب دانش میکردهاند.(1) صفات برجستهای در زینب(س) جمع بوده که هیچ یک از زنان عصر او آنها را دارا نبوده اند، لذاست که به عقیلة العرب و عقیله بنیهاشم (بانوی خردمند بنیهاشم) معروف گردید. لذا وقتی ابن عباس ـ صحابی پیامبر اکرم(ص) ـ میخواهد از او روایتی نقل کند، چنین میگوید: «بانوی خردمند ما، زینب دختر علی چنین گفت ...»(3) شهرت زینب(س) بدین لقب تا حدی بود که وقتی میگفتند «بانوی خردمند»، همه میفهمیدند منظور زینب(س) است. فرزندان او نیز به چنین لقبی افتخار میکردند و به «زادگان بانوی خردمند» شناخته شده بودند. پی نوشت ها: 1_(ریاحین الشریعة، حجت السلام ذبیح الله محلاتی، جلد3، صفحه 75 - خصائص زینبیه، حجت الاسلام سید نورالدین جزایری، صفحه 27) 2_(احتجاج طبرسی، جلد 2، صفحه 305- بحار الانوار، جلد 45، صفحه 164)
Design By : Pichak |